Oppdatert juli 2022
1.1 Dette nettstedet (heretter "Plattformen") er tilgjengelig for alle brukere (heretter "Bruker" eller "Du"), og er underlagt disse generelle vilkårene. Når du foretar en bestilling på plattformen eller bruker denne plattformen på noen måte, godtar du samtidig disse vilkårene.
1.2 Denne plattformen drives av Vacaciones eDreams SL, et spansk selskap med begrenset ansvar med én aksjonær, med adresse Calle de Manzanares, nº 4, Planta 1º, Oficina 108, 28005, Madrid, Spania, MVA-nummer B-61965778 og telefonnummer (0034)935088558, registrert i handelsregisteret i Madrid, volum 36897, side 121, ark M-660117 (heretter «Opodo», «vi», «oss» eller «vår»). Opodo er registrert som reisebyrå hos turistmyndighetene i Catalonia under lisensnummer GC88MD. Utover det ovennevnte bruker Opodo tjenester som leveres av søsterselskapet Opodo SL, som er et spansk selskap med begrenset ansvar med én aksjonær, med registrert adresse c/ Jacinto Benavente 2B, Edificio Tripark, 28232 Las Rozas, Madrid, Spania og MVA-nummer ESB-83068940, som fungerer som innsamlingsagent på vegne av Opodo.
Datterselskapet vårt som er etablert i USA, er eDreams LLC. eDreams LLC er et aksjeselskap (limited liability company), med forretningsadresse på 3350 Virginia Street 2nd Floor Coconut Grove, FL 33133, USA. Det er registrert som reiseselger (seller of travel) i følgende delstater: California CST2121263-50; Florida: ST38821; Iowa: 1293; Washington UBI: 603615148. *Registrering som reiseselger utgjør ikke godkjenning av delstaten California. Lovgivningen i California krever at enkelte reiseselgere har en trustkonto eller obligasjon. eDreams LLC har en bankgaranti utstedt av prosur-konsernet i beløpet USD 25 000. eDreams LLC er ikke en deltaker i Travel Consumer Restitution Fund (TCRF). Hvis du er en forbruker som betaler for bestillingen med et kreditt- eller debetkort utstedt av en finansinstitusjon som er etablert i Storbritannia, vil kontrakten for våre tjenester (som beskrevet i avsnitt 2.4) være med Travellink datterselskapet eDreams (Gibraltar) Limited, etablert i Gibraltar med organisasjonsnummer 121458.
Vår «flyreiser» og «tog» sammenlignings- og bookingtjeneste leveres av Vacaciones eDreams (informasjon som ovenfor). Vår frittstående «hotell»-sammenligningstjeneste er levert av Engrande S.L (ID-skattenummer B62064845), et selskap stiftet i henhold til spansk lov som tilhører eDreams ODIGEO Group, med sin registrerte adresse ved Calle Conde de Peñalver, 5, - 1º Ext. Izq., 28006, Madrid, Spania. Våre «dynamiske pakker» (for eksempel flyreiser + hotell) leveres av Vacaciones eDreams. Mer informasjon om dynamiske pakker og spesielle vilkår og forpliktelser er inkludert nedenfor. Vår sammenlignings- og bookingtjeneste er levert av Vacaciones eDreams (informasjon som ovenfor). Hvis du vil ha mer informasjon om de spesielle vilkårene knyttet til din spesifikke reisekontrakt, gå til det relevante avsnittet som er inkludert i disse vilkårene. Du kan ikke overføre noen av dine rettigheter eller forpliktelser i henhold til disse vilkårene uten vårt skriftlige samtykke. Vi kan overføre noen av våre rettigheter eller forpliktelser i henhold til disse vilkårene uten ditt forutgående samtykke, og særlig kan vi tildele noen av våre rettigheter eller forpliktelser til våre datterselskaper for å kunne tilby våre tjenester.
1.3 Brukeren bekrefter at han/hun er myndig og juridisk berettiget til å overholde denne avtalen og bruke plattformen i tråd med disse vilkårene, som er forstått og godtatt i sin helhet. Brukeren holdes ansvarlig for å sikre eventuelle passord som oppgis av Opodo for bruk av plattformen, og garanterer at ingen uautoriserte tredjeparter får tilgang til disse passordene. Brukeren erklærer at all informasjonen vedkommende oppgir for å bruke plattformen, før og under bruk, er sannferdig, fullstendig og nøyaktig, og garanterer for at denne informasjonen holdes oppdatert.
1.4 Denne plattformen er bare for brukerens personlige bruk. Det er forbudt å endre, reprodusere, duplisere, kopiere, distribuere, selge, videreselge eller utnytte plattformen til kommersielle eller lignende forhold.
1.5 Brukeren godtar å ikke bruke denne plattformen til ulovlige eller upassende formål. Brukeren godtar at tjenestene som kjøpes gjennom denne plattformen, er til eget bruk eller til bruk for personer som brukeren er juridisk ansvarlig for. Brukeren kan ikke videreselge tjenester som kjøpes gjennom denne plattformen til tredjeparter. Opodo forbeholder seg retten til å nekte adgang til plattformen når som helst uten forvarsel.
2.1 Gjennom denne plattformen tilbyr Opodo søke- og sammenligningstjenester som brukerne kan benytte for å søke etter og velge reisetjenester som tilbys av reiseleverandører, samt en formidlingstjeneste som gjør at brukerne kan kjøpe de valgte reisetjenestene fra reiseleverandørene. Et kjøp på denne plattformen innebærer at du legger inn en bestilling hos Opodo slik at vi kan kjøpe tjenestene fra reiseleverandører på dine vegne, noe som innebærer en betalingsforpliktelse som må bekreftes av Opodo. Når du kjøper reisetjenester gjennom denne plattformen, inngår du to avtaler: (a) en avtale direkte med reiseleverandøren(e) om levering av reisetjenesten, og (b) en avtale med Opodo om levering av formidlingstjenester. Med mindre noe annet fremgår eksplisitt, fungerer Opodo som en agent for deg og inngår ingen kontraktsforhold med deg og/eller reiseleverandøren i forbindelse med tjenestene du kjøper på denne plattformen. Alle spørsmål og konsultasjoner i forbindelse med tjenestene du kjøper på denne plattformen, må fremstilles til reiseleverandøren som har levert reisetjenesten til deg.
Se det relevante avsnittet/vedlegget nedenfor for å finne ut mer om din spesifikke reisekontrakt.
2.2 Begrepet «reiseleverandør» inkluderer blant annet flyselskaper, turoperatører, pakkeferieleverandører, hoteller, hotellkjeder og hotellaggregatorer eller andre overnattingsleverandører, forsikringsleverandører, jernbane- og bilutleieleverandører.
2.3 Opodo hjelper deg å kjøpe reisetjenester ved å fungere som mellomledd mellom deg og reiseleverandøren(e). Kjøpet av reisetjenesten er underlagt de ulike reiseleverandørenes vilkår. Vi anbefaler at du kontakter den aktuelle reiseleverandøren for å se gjennom vilkårene deres, og spesielt når det gjelder avbestillingsgebyrer.
2.4 Ved å bruke dette nettstedet til å bestille produkter og/eller tjenester, gir du oss tillatelse til å fungere som din representant under sammenligningsprosessen mellom reiseleverandører og bestilling av produkter og/eller tjenester fra den valgte reiseleverandøren og foreta betalingen for slike produkter eller tjenester i ditt navn og på dine vegne, etter behov. Din kontrakt for denne mellomliggende tjenesten vil være mellom deg og vårt relevante datterselskap (beskrevet i avsnitt 1), og er forskjellig fra din kontrakt med reiseleverandøren (referert til i avsnitt 2.1). Følgelig kan vi belaste deg med en tjenesteavgift, avhengig av hvilket produkt du bestiller. Du vil bli informert om eventuelle gebyr før du bekrefter bestillingen. Når du gir oss opplysninger om ditt kredittkort eller debetkort for å gjøre din bestilling, gir du oss tillatelse til å bruke disse opplysningene til å gjøre bestillingen på dine vegne. Når betaling skjer på denne måten av oss på dine vegne, vil du motta en bekreftet billett utstedt av reiseleverandøren.
2.5. Til tross for det ovennevnte bør du merke deg at plattformen også oppgir utgående linker til eller mikronettsteder for tredjepartsnettsteder, slik at du kan få tilgang til et stort utvalg reiseprodukter og -tjenester (f.eks. hotellrom som frittstående produkter, bilutleie, pakkereiser, cruiseferier), som enten kan bære Opodos eller tredjepartens varemerke ("Tredjepartsnettsteder"). I begge tilfeller forlater du plattformen vår når du klikker på et av disse tredjepartsnettstedene, noe som fører til at disse vilkårene ikke lenger er gjeldende. I stedet gjelder tredjepartens vilkår. Hvis du kjøper et produkt eller en tjeneste fra et av disse tredjepartsnettstedene, fungerer Opodo som agenten din.
2.6 Totalprisen for bestillingen din, samt prisen for hver del av bestillingen, vises så snart søkeprosessen, prissammenligningen og valget av reisetjenester er fullført – dvs. før du fullfører bestillingen ved å klikke "KJØP". Prisene som vises, er basert på de daglige beregnede prisene som tilbys av reiseleverandører, og disse prisene kan derfor variere fra dag til dag. På samme måte kan alle gjeldende gebyrer, f.eks. flyplassavgifter, variere fra dag til dag. Når du foretar en bestilling, er prisen for reisetjenesten fastsatt det øyeblikket du godtar kjøpet. Denne prisen skal også legges til grunn for endringer og avbestillinger av reisetjenestene i bestillingen din.
I sjeldne tilfeller kan det være en feil i prisen. Åpenbare prisfeil er ikke bindende. En åpenbar prisfeil er en med en åpenbar og fastsatt feil, hvor det er tydelig at ingen rimelig person vil vurdere prisen for å være normal. I slike tilfeller forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen uten straff og refundere deg beløpet som belastes. Vi kan tilby deg muligheten til å beholde bestillingen til riktig pris og betale prisforskjellen.
2.7 Når du har fullført kjøpet ved å klikke "KJØP", mottar du en e-postbekreftelse fra oss som inneholder et sammendrag av alle detaljene om tjenestene du har kjøpt, samt en bekreftelse på at bestillingen din er registrert i systemene til reiseleverandøren(e) og at betalingen din vil bli behandlet. Opodos er først forpliktet til å behandle kjøpsordren din etter å ha mottatt betaling for hele bestillingen. Du mottar en ny e-post med bekreftelse på at kjøpet av reisetjenestene har blitt behandlet, og at betalingen din er mottatt i sin helhet. Denne bekreftelsen inneholder også relevant informasjon som bestillingsnumre og/eller e-billettnumre. Dersom hele eller deler av kjøpet ditt ikke kan behandles av årsaker som er utenfor Opodos kontroll, kontakter vi deg umiddelbart for å diskutere ulike alternativer for å løse problemet som forårsaket forsinkelsen av behandlingen av kjøpet ditt. DERSOM DU HAR BESTILT EN REISETJENESTE FRA ET LAVPRISFLYSELSKAP, MOTTAR DU BARE ÉN E-POST MED BESTILLINGSBEKREFTELSE OG E-BILLETTNUMMER. DU BØR IKKE REISE TIL FLYPLASSEN HVIS DU IKKE HAR MOTTATT E-BILLETTNUMMERET FOR ALLE FLYREISENE SOM UTGJØR EN DEL AV REISEN DIN.
2.8 Opodo forbeholder seg retten til å kansellere bestillingen din hvis vi har grunn til å tro at den er et svindelforsøk, for eksempel hvis betalingsmåten ikke er gyldig og/eller du ikke er den juridiske eieren av den aktuelle betalingsmåten. I slike tilfeller vil vi forsøke å kontakte deg på e-postadressen du oppga under bestillingsprosessen, eller via banken din. Hvis vi ikke får kontakt med deg eller banken din, kanselleres bestillingen din automatisk.
2.9 E-postbekreftelsen din er beviset ditt på kontraktsforholdet mellom Opodo og reiseleverandøren. Dette dokumentet er lagret i Opodos register, og du kan få tilgang til det når som helst ved å be om det.
2.10 Opodo kan ikke garantere for alternativer eller spesielle forespørsler om reisetjenester (f.eks. måltider, fasiliteter for handikappede, barneseter, osv.), ettersom Opodo bare kan videresende disse forespørslene til de aktuelle reiseleverandørene. Du må kontakte reiseleverandøren for å finne ut om slike spesialforespørsler kan innfris. I tillegg vil vi uttrykkelig informere deg om at forespørsler om alternativer eller spesialforespørsler angående flyreiser kan medføre at fremstillingen av kjøpsbekreftelsen din blir forsinket. I løpet av denne forsinkelsen kan vi ikke sørge for at tjenestene du har bestilt, fortsatt er tilgjengelige til prisen som ble vist da du utførte bestillingen.
2. 11 Travellink har satt sammen en liste over all informasjon du trenger for å planlegge en reise (transportvilkår, bagasjeregler osv.), fra flyselskapene som oftest blir bestilt på nettstedet vårt. Vær oppmerksom på at denne informasjonen håndteres av selve flyselskapene, og det er viktig at du gjør deg kjent med disse retningslinjene når du planlegger en reise. Hvis flyselskapet du skal reise med, ikke er oppført, må du gå til flyselskapets nettsted og sjekke ut vilkårene der.
3.1.1 Muligheten til å avbestille eller endre en reisetjeneste som er kjøpt gjennom denne plattformen, samt måten endringen eller avbestillingen gjøres på, avhenger av vilkårene til reiseleverandøren din, som igjen avhenger av billettypen du har valgt (lavprisselskaper tillater vanligvis ikke endringer eller avbestillinger). Opodo kan hjelpe deg å finne ut om billettprisen din tillater endringer eller avbestillinger. Hvis du ønsker det, kan Opodo også hjelpe deg med forespørselen til reiseleverandøren. Opodo belaster et tjenestegebyr for denne hjelpen. Flyreiser som er merket med “Gratis ombooking”, er fritatt for dette gebyret. Merk deg at tjenestegebyret for å hjelpe deg med å avbestille eller gjøre endringer ikke inkluderer beløpene som reiseleverandøren eventuelt belaster deg i henhold til vilkårene sine. Hvis du ønsker å avbestille eller endre en reise gjennom Opodo, kontakter du kundeservice på telefon. Slik forespørsler kan ikke behandles via plattformen eller e-post.
3.1.2 Hvis bestillingen din inkluderer én eller flere tjenester som er kjøpt via et tredjepartsnettsted (f.eks. hotellrom, leiebil, pakkereiser eller cruisereiser), gjelder tredjepartens vilkår for avbestillinger og endringer. Du bør lese disse vilkårene nøye, ettersom Opodo ikke er ansvarlig for formidlingen av slike tjenester.
3.2.1 Denne plattformen viser totalprisen for bestillingen din sammen med prisene for de enkelte bestanddelene, så snart du har valgt reisetjenestene du ønsker å bestille, og før du er bundet av en kontrakt eller et betalingskrav. Denne totalprisen inkluderer prisen på alle de valgte reisetjenestene, inkludert valgfri tjenester, samt Opodos serviceavgifter. Merk deg at Opodos serviceavgifter ikke refunderes. Dette skyldes at serviceavgiftene belastes for agenttjenestene som Opodo leverer, og at disse tjenestene anses som innfridde når du har mottatt en bestillingsbekreftelse.
3.2.2 Opodos serviceavgifter varierer i henhold til produktene eller tjenestene som er inkludert i bestillingen din. Merk deg at ekstra formidlingsgebyrer belastes dersom du bestiller via telefon eller ber om en tjeneste etter at bestillingen er gjennomført (f.eks. avbestilling, endring eller refusjon). Dersom du bruker et ugyldig kredittkort eller debetkort, eller dersom kreditt- eller debetkortet ditt avvises av banken slik at bestillingen ikke kan gjennomføres, belastes Opodo deg en ekstra serviceavgift og instruerer deg om å betale for bestillingen din. Når du har betalt for bestillingen, refunderes den ekstra serviceavgiften ved at denne trekkes fra totalprisen for bestillingen din. Du mottar ingen av tjenestene du har bestilt, før vi har mottatt betaling for hele beløpet. Merk deg at prisen på tjenestene da du fullførte kjøpet ved å klikke GODTA OG KJØP, kan endres på grunn av tiden som har gått mellom tidspunktet da kjøpet ble fullført og tidspunktet da betalingen din ble mottatt. I slike tilfeller må du godta prisen på reisetjenestene som gjelder på tidspunktet da den fullstendige betalingen ble mottatt, for å fullføre bestillingen. Dersom det oppstår problemer med betalingen din, kontakter vi deg innen 48 timer fra bestillingstidspunktet (eller innen 24 timer dersom du skal reise innen 48 timer), og ber deg betale for å fullføre bestillingen.
3.2.3 Hvis bestillingen inkluderer mer enn én flyreise, bør du være klar over at enkelte flyselskaper belaster deg direkte, noe som kan føre til at du ser betalinger både til flyselskapet og Opodo som separate betalinger på kontoutskriften din.
3.2.4 Du kan bare bruke betalingsmåtene som er oppført på plattformen. Ingen andre betalingsmåter godtas.
3.2.5 Alle priser som oppgis på plattformen, inkluderer salgsavgifter og MVA. Beløpet for salgsavgift eller MVA som inngår i prisen for reisetjenestene og formidlingsgebyret (hvis aktuelt), avhenger av reisedestinasjonen din og hvorvidt du er privatkunde eller bedriftskunde.
3.2.6 Av sikkerhetsgrunner må du angi kreditt- eller debetkortinformasjonen din hver gang du gjør en bestilling, med mindre du gir oss uttrykkelig tillatelse til å lagre denne informasjonen til fremtidige kjøp. Informasjonen lagres ikke i systemene våre utover behandlingen av betalingen din, samt behandling av krav om tilbakebetaling av ureturnerte avgifter som forklart i punkt 3.3. Merk deg at Opodo må dele kreditt- og debetkortinformasjonen din med reiseleverandøren for å formalisere bestillingen din. All informasjonen krypteres på en sikker server. Du gir Opodo tillatelse til å bruke informasjonen fra kreditt- eller debetkortet ditt for å (i) betale for produktene eller tjenestene du bestiller, samt gebyrer i forbindelse med disse produktene og tjenestene, (ii) betale forsikringspremien (hvis aktuelt), (iii) administrere refusjoner når det er aktuelt, og (iv) betale for forespurte tjenester etter at bestillingen er fullført.
3.2.7 Opodo kan også belaste deg for ytterligere gebyrer for bruk av visse betalingsmåter. Merk deg at dette er en automatisk prosess hvor gebyrene for betalingsmåten du faktisk bruker, legges til selv om du har oppgitt at du bruker en annen betalingsmåte. Merk deg at dersom du betaler med et kreditt- eller debetkort som er registrert på en annen person enn deg selv, antar vi at du har bedt om kortinnehaverens tillatelse. Opodo forbeholder retten til å sende e-billetter, bekreftelser, e-kuponger og andre reisedokumenter kun til kortinnehaveren, både på egne vegne og på vegne av reiseleverandøren(e). Sørg for at du e-postadressen du oppgir til Opodo, er gyldig.
3.2.8 Opodo jobber hele tiden for å redusere eller minimere antallet svindeltransaksjoner. Som et ledd i dette anbefale forbeholder vi oss retten til å utføre tilfeldige kontroller. Dette kan innebære at vi ber deg bevise adressen din via faks eller post og/eller en kopi av kreditt- eller debetkortet ditt, dersom systemet vårt oppdager at transaksjonen din kan være et svindelforsøk. Vær oppmerksom på at disse kontrollene bare utføres innenfor vanlige åpningstider. Bestillinger som foretas utenom åpningstidene behandles dermed ikke før neste virkedag. Vær også oppmerksom på at du er ansvarlig for alle utgifter i forbindelse med innsending av adressebevis via faks eller post, bankoverføring og/eller andre handlinger som kreves for å behandle betalingen din.
3.3.1 Refusjoner behandles i henhold til den enkelte reiseleverandørens refusjonspolicy. Hvis du har krav på refusjon, bør du være oppmerksom på at refusjonen utbetales via den samme betalingsmåten som du brukte for å betale for bestillingen. Vær oppmerksom på at flybilletter kan bestå av flere elementer, og at ikke alle delene nødvendigvis betales tilbake. Dette innebærer at refusjonsbeløpet kanskje ikke er det samme som totalprisen du betalte til reiseleverandøren, selv om du oppfyller reiseleverandørens krav til refusjon (i henhold til refusjonspolicyen deres).
3.3.2 Hvis du har bestilt flyreiser som ikke kan refunderes eller endres, og du ikke kan bruke disse billettene, kan du kreve refusjon av visse flyplassavgifter som er inkludert i billettprisen. Hvis du ønsker å fremstille kravet om refusjon av flyplassavgifter via Opodo, må du gi Opodo godkjenning til å gjennomføre alle nødvendige handlinger på dine vegne for å få refundert flyplassavgiftene. Merk deg at fristen for å fremstille krav om refusjon for slike avgifter er tolv (12) måneder etter kjøpsdatoen for flybillettene, eller seks (6) måneder etter datoen for flyreisen (dersom denne kommer senere). Opodo belaster deg for en serviceavgift for denne tjenesten, og du må gi Opodo godkjenning til å trekke beløpet fra refusjonsbeløpet for flyplassavgiftene.
3.4.1 Du bør kontakte den relevante ambassaden på forhånd for å finne ut om krav til pass og visum. Det er ditt ansvar å ha med deg et gyldig pass samt et visum dersom det er krav om det. Opodo er ikke under noen omstendigheter ansvarlig dersom du ikke har korrekt reisedokument eller tillatelser.
3.4.2 Det gjelder ulike regler for innreise, vaksiner osv. for alle destinasjoner, og disse reglene kan også variere etter passasjerens nasjonalitet. Vi anbefaler at du skaffer denne informasjonen før du begynner å planlegge reisen din. Opodo kan ikke holdes ansvarlig for hendelser som oppstår som følge av at kunder ikke etterkommer disse offisielle kravene.
3.5.1 Alle billetter som bestilles gjennom denne plattformen, er e-billetter. E-billettsystemet er en papirløs måte å kjøpe flybilletter på Når bestillingen er gjennomført, sender Opodo deg en e-postbekreftelse med bestillingsnummer for flyreisene dine. Merk deg at du IKKE FÅR EN PAPIRBILLETT SOM DU KAN VISE FREM PÅ FLYPLASSEN.
3.5.2 Grunnet det ovennevnte vil vi informere deg om at alle flyselskaper har sine egne regler og prosedyrer når det gjelder e-billetter, og vi oppfordrer deg til å sjekke disse reglene før du ankommer flyplassen. VI ANBEFALER AT DU ALLTID TAR MED DEG EN UTSKRIFT AV E-POSTBEKREFTELSEN MED BESTILLINGSNUMMER FOR FLYREISEN DIN, SELV OM IKKE ALLE FLYSELSKAPER KREVER AT DU FREMVISER EN SLIK BEKREFTELSE. Opodo tar ikke ansvar hvis kundene ikke etterkommer de ulike flyselskapenes prosedyrer og regler vedrørende e-billetter. Enkelte flyselskaper belaster et tilleggsgebyr hvis du ikke skriver ut og viser frem ombordstigningskortet på flyplassen. Opodo anbefaler at du leser alle krav til e-postbekreftelsen nøye. Det kan hende du må sjekke inn og skrive ut ombordstigningskortet på nytt hvis flyruten eller passasjerinformasjonen endres. Opodo kan ikke holdes ansvarlig for hendelser som oppstår som følge av at kunder ikke etterkommer kravene i flyselskapets policy.
3.5.3 Opodo antar at informasjonen du oppgir, er korrekt og nøyaktig, og holdes derfor ikke ansvarlig hvis e-billetten din ikke kommer frem til innboksen din fordi du har oppgitt feil e-postadresse, eller dersom e-postbekreftelsen havner i nettsøppelmappen din. Hvis du endrer e-postadresse eller telefonnummer, må du varsle oss umiddelbart. Du må også kontrollere at navnet i passet ditt er det samme som står i bestillingsbekreftelsen.
3.5.4 I spesielle omstendigheter kan det hende Opodo ikke er i stand til å administrere bestillingen din hos flyselskapet. Dette skyldes begrensninger på billettsalg som ligger utenfor Opodos kontroll. Hvis dette skulle forekomme, vil vi forsøke å varsle deg innen 48 timer og utstede en refusjon eller tilby deg en alternativ flyreise.
4.1 I henhold til EU-direktiv 95/46/CE og relaterte forskrifter informeres vi deg herved om at personopplysningene dine føres inn i automatiserte filer som eies av Opodo, og som behandles med det formål å administrere bestillingen din og betalingen for denne, samt å sende deg annonsering, kampanjer og andre kommersielle anbefalinger knyttet til lignende produkter eller tilleggsprodukter eller -tjenester i bestillingen din, i tillegg til spørreundersøkelser, statistikk og analyser av markedstrender.
4.2 Vær oppmerksom på at du har krav på å motsette deg tilgang til, endre, kansellere eller klage på personopplysningene dine ved å henvende deg skriftlig til Opodo. Av praktiske årsaker kan du også fremstille disse kravene på nettet via plattformen.
4.3 Videre til det ovennevnte vil vi informere deg om at når du kjøper produkter eller tjenester på plattformen vår, må vi gi tilgang til personopplysningene dine til (1) de involverte reiseleverandørene (flyselskaper, hoteller, osv.), som bare kan bruke disse opplysningene til å gi deg produktene og/eller tjenestene du har bedt om, i samsvar med gjeldende lovverk, og /(2) de spanske myndighetene ("Ministerio de Fomento") hvis du er spansk statsborger bosatt i Balearene eller på Kanariøyene, eller i de selvstyrte byene Ceuta eller Melilla, og har valgt alternativet "Beboerrabatt" under bestillingsprosessen for \en eller flere flybilletter, i henhold til systemet for telematikkontroll som bestemt av det spanske lovverket fra og med 24. januar ("Real Decreto-Ley 1/2014, de 24 de Enero, de reforma en materia de infraestructuras y transporte y otras medidas económicas, por el que se modifica el régimen de justificación de la residencia para el descuento del billete aéreo"); (3) AON MARKETING DIRECTO, SAU, dersom du har kjøpt en reiseforsikring. I slike tilfeller bør du være klar over at Opodo fungerer som en ekstern tilbyder av denne enheten, som er registrert hos den kompetente forsikringsautoriteten D.G.S. under nummer AJ0061 og har tilstrekkelig betalingsevne og en profesjonell ansvarsforsikringspolise slik det kreves av den spanske loven 26/2006 (17. juli) om forsikringsformidling, og (4) selskapene i eDreams ODIGEO-gruppen (www.edreamsodigeo.com) som leverer administrative og/eller teknologiske tjenester til Opodo i forbindelse med databehandling – ene og alene til de formålene disse dataene ble samlet inn for, og for å sikre samsvar med alle forskriftene i det gjeldende lovverket.
4.4 Ved å godta denne personvernerklæringen godkjenner du at dataene dine videreformidles i henhold til beskrivelsen ovenfor til databehandlere hvor som helst i verden.
5.1 Opodo informerer deg herved om at bruken av informasjonskapsler godtas på denne plattformen.
5.2 En informasjonskapsel er en liten tekstfil som legges på datamaskinen din av en plattform du besøker. Informasjonskapselen lagrer data som sendes tilbake til plattformen fra nettleseren din når du besøker nettstedet i fremtiden, eller når du går fra side til side innad på nettstedet. Enkelte informasjonskapsler er essensielle for at du skal kunne bruke en plattform, ettersom de gjør at plattformen kan huske informasjonen du allerede har angitt, f.eks. flyreiser du har valgt eller om du vil forbli pålogget. Andre informasjonskapsler kan brukes til å lagre nettleser- og bestillingsatferd for å samle inn analytiske data om plattformbruken, eller for å vise deg ulike typer annonser basert på ting du ser ut til å være interessert i.
5.3 Innstillinger for informasjonskapsler må angis for hver nettleser (Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox eller Safari). Du har vanligvis flere alternativer for å administrere informasjonskapsler, inkludert: aktivere eller deaktivere alle informasjonskapsler; slette bestemte informasjonskapsler som allerede er lagret i nettleseren; blokkere bestemte plattformer fra å lagre informasjonskapsler på datamaskinen; eller blokkere informasjonskapsler fra tredjeparter (når informasjonskapsler lagres på datamaskinen din av én plattform mens du er inne på en annen).
5.4 Bruk linkene nedenfor for å lese mer om administrasjon av informasjonskapsler i de største nettleserne:
Microsoft Edge: https://privacy.microsoft.com/nb-no/windows-10-microsoft-edge-and-privacy
Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=no
Safari: https://support.apple.com/no-no/HT201265
I tillegg gir vi deg et enkelt alternativer for å administrere eller fjerne informasjonskapsler på ett og samme sted. Bruk denne linken: http://youronlinechoices.com.
5.5 Vi bruker for tiden følgende hovedtyper av informasjonskapsler på plattformen vår:
5.6 Hvis du vil ha nærmere informasjon eller gi oss tilbakemeldinger om bruken av informasjonskapsler på plattformen, kan du kontakte oss gjennom Vanlige spørsmål.
6.1 Alt innholdet på denne plattformen (inkludert, men ikke begrenset til varemerker, tekst, grafikk, logoer, knappeikoner, bilder, lydfiler og programvare) eies av Opodo eller innholdsleverandørene, og beskyttes av nasjonalt og internasjonalt lovverk for intellektuell eiendom og ervervseiendom. Kompilasjonen (som innebærer innsamling, organisering og sammensetning) av alt innholdet på Opodo-plattformen har Opodo som eneeier, og beskyttes av nasjonalt og internasjonalt lovverk for intellektuell eiendom og ervervseiendom. All programvare som brukes på Opodo-plattformen eller tilhører programvareleverandørene, beskyttes av nasjonalt og internasjonalt lovverk for intellektuell eiendom og ervervseiendom.
6.2 All annen bruk av innholdet på denne plattformen er strengt forbudt, inkludert fullstendig eller delvis gjengivelse, endringer, distribusjon, overføring, følgepublisering, utstilling og/eller representasjon. Bruken av alle typer bilder på denne plattformen er strengt forbudt utenfor plattformen med mindre det foreligger uttrykkelig godkjenning fra Opodo og/eller leverandørene.
6.3 Opodo og andre navn på produkter, tjenester, grafikk og logoer tilhørende Opodo, er internasjonalt registrerte varemerker. Navn på andre produkter, tjenester og selskaper som omtales i dette dokumentet, kan være registrerte varemerker tilhørende de respektive eierne.
Opodo gir ingen fremstilling av eller garantier for velegnetheten til informasjonen, programvaren, produktene og tjenestene på plattformen for noe formål, inkludert unøyaktigheter og feil. Opodo gir ingen fremstilling av kvaliteten på tjenestene som leveres av reiseleverandørene, gitt at disse reiseleverandørene er uavhengige leverandører og Opodo bare utfører aktivitet som agent for deg (f.eks. med flyreiser eller flyreiser+hotell), eller som klikkplattform (f.eks. med hotell, bilutleie, pakkereiser og cruisereiser). Som følge av dette er Opodo ikke ansvarlig for handlinger, feil, utelatelser, representasjoner, garanti, brudd eller uaktsomhet fra noen reiseleverandørs side, eller personskader, dødsfall, skader på eiendom eller andre skader eller utgifter som oppstår som følge av det ovennevnte. Opodo har heller ikke ansvar og gir ikke refusjoner for forsinkelser, kanselleringer, overbooking, streiker, force majeure eller andre situasjoner som er utenfor selskapets kontroll.
8.1 Denne plattformen kan inneholde linker til andre plattformer som ikke administreres av Opodo, og som bare er inkludert av annonseringsformål. Opodo har ingen kontroll over disse plattformene, og er ikke ansvarlig for innholdet på dem.
8.2 Inklusjonen av linker til andre plattformer innebærer ikke at Opodo promoterer, støtter, garanterer for eller anbefaler disse nettstedene. Disse linkene brukes bare som informative referanser, uten at innhold, eierskap, tjenester eller produkter som tilbys der, er evaluert av Opodo.
Kontakt kundeservice hvis du har spørsmål om eller vil klage på bestillingen din før avreise. Hvis du vil klage på tjenester som leveres av en reiseleverandør, må du sørge for å registrere denne før du returnerer.
Opodo kan endre eller oppdatere disse vilkårene når som helst, uten forvarsel. Den gjeldende versjonen av vilkårene vises på plattformen når de nevnte endringene trer i kraft. Du bør lese de gjeldende vilkårene hver gang du foretar en bestilling på denne plattformen.
Merk deg at når du bestiller flybilletter, etableres en befordringsavtale mellom deg og flyselskapet, og denne avtalen er underlagt flyselskapets vilkår. Opodo er bare et mellomledd i salget ved å fungere som din agent, og belaster deg et servicegebyr for disse tjenestene.
Det er VIKTIG å sjekke flyselskapets vilkår, ettersom prisen du har valgt, kanskje ikke kan endres eller refunderes. I tillegg kan flyselskapene komme til å belaste deg for tilleggstjenester som innsjekket bagasje, innsjekking på flyplassen, foretrukne plasser, underholdning om bord, mat, drikke og snacks, osv. Gebyrene for slike tilleggstjenester er ikke inkludert i prisen for flybilletten med mindre dette fremgår eksplisitt, og alle slik gebyrer må betales direkte til flyselskapet. Merk deg at hvis flyreisen består av mer enn én rute, kan de enkelte rutene være underlagt ulike regler (f.eks. for tillatt bagasje, visumkrav osv.). Dette kan også være tilfellet hvis rutene opereres av det samme flyselskapet, men én av rutene er internasjonal mens den andre er innenlands.
Det er spesielt VIKTIG å sjekke følgende:
Enveiskombinasjoner som returflyreiser
I enkelte tilfeller kombinerer vi to enveisbilletter fra samme eller ulike flyselskaper for å gi deg en spesialpris på tur/retur-flyreiser. Dette innebærer at du får to separate bestillinger (én for utreisen og én for returreisen), og at hver bestilling har sine egne billettprisregler. Hvis du trenger å avbestille den ene flyreisen, der det mulig å beholde den andre. Kanselleringer, endringer i tidspunkter eller andre endringer for én av flyreisene, påvirker ikke den andre flyreisen. Billettprisreglene for den andre reisen gjelder fortsatt. Eksempel: Hvis du kansellerer én av flyreisene, er det ikke krav om at det andre flyselskapet må refundere den andre delen av reisen din eller tilby deg å endre reiseruten. Hvis det er nødvendig å endre den andre reisen, kan dette medføre tilleggsgebyrer.
Lavprisselskaper
Hvis du velger et lavprisselskap, bes du sjekke reglene for billettprisen nøye. Dette gjelder særlig tilleggstjenester som ikke er inkludert i prisen for flybilletten. Merk deg at flyet kanskje går fra en mindre, regional flyplass og/eller sekundærflyplass. Flyplassen vises alltid i Flyinformasjon-delen før du kjøper.
Rabatter for beboere på Kanariøyene og i Balearene, Ceuta eller Melilla
Spanske innbyggere på Kanariøyene og i Balearene, Ceuta eller Melilla har rett til en rabatt eller bonus når flyreisen går til eller fra stedet der de bor, dersom reglene for billettprisen tillater dette. Familiemedlemmer har også rett til rabatt i land hvor disse borgerrettighetene gjelder. Det samme gjelder langtidsinnbyggere i tredjepartsland som kan bevise at de bor i de ovennevnte områdene og byene. Disse borgerne må bevise at er bosatt i et av de aktuelle områdene ved å vise en beboerattest samt NIE (utenlandsk personnummer).
Det er obligatorisk at passasjerer som ønsker å benytte seg av denne rabatten, må fremlegge et beboerbevis på flyplassen. For å få rabatten må passasjerene legge fram følgende identifikasjonspapirer:
Merk deg at det nasjonale ID-dokumentet (DNI) bare kan brukes som identitetsbevis, men ikke som beboerattest (selv om det har blitt brukt som ID tidligere i bestillingsprosessen). Hvis passasjeren ikke kan fremlegge et gyldig bevis på oppholdstillatelse, vil flyselskapet nekte ham/henne adgang til flyet.
I løpet av bestillingsprosessen må du sørge for at du har valgt alternativet "Beboerrabatt" i den aktuelle delen, dersom du har krav på det. Hvis du vil benytte deg av denne rabatten, men rabatten ikke trekkes fra automatisk under bestillingsprosessen, anbefaler vi at du avslutter bestillingsprosessen på nettet og i stedet bestiller ved å ringe billettkontoret vårt: 902 887 107.
Rabatt for spanske storfamilier
Hvis du er medlem i en spansk storfamilie og har et offisielt dokument som beviser dette, kan du dra fordel av denne rabatten så sant flyreisen din går til og fra spansk territorium. Rabatten trekkes ikke fra automatisk, og derfor anbefaler vi at du avslutter bestillingsprosessen på nettet og fortsetter bestillingen ved å ringe kundeservice, slik at du kan dra fordel av rabatten.
Merk deg at når du bestiller fly + hotell, kjøper du to uavhengige produkter. Opodo setter ikke sammen reisepakker på forhånd, men gir deg verktøyene du trenger for å få tilgang til den relevante informasjonen slik at du kan bestille én eller flere flyreiser og ett eller flere hotellrom på samme plattform.
Dette medfører at (i) befordringsavtalen etableres mellom deg og flyselskapet, underlagt flyselskapets vilkår, og (ii) at overnattingskontrakten etableres mellom deg og hotellverten, underlagt hotellvertens vilkår. I begge tilfeller er Opodo bare et mellomledd i salget ved å fungere som din agent, og belaster deg et servicegebyr for disse tjenestene.
Les nøye gjennom den spesifikke informasjonen om flyreiser i VEDLEGG 1. De samme reglene og anbefalingene gjelder bestillingen av en flyreise som frittstående produkt, og en flyreise du selv kombinerer med en reservasjon av hotellovernatting.
Når det gjelder hotellbestillingen din, er det VIKTIG at du sjekker vilkårene til reiseleverandøren og beskrivelsen av hotellet eller overnattingsstedet før du bestiller:
Vi anbefaler at du sjekker følgende:
Vi oppgir også utgående linker til eller mikronettsteder for tredjepartsnettsteder, slik at du kan få tilgang til et stort utvalg reiseprodukter og -tjenester (f.eks. hoteller, bilutleie, pakkereiser, cruiseferier), som enten kan bære Opodos eller tredjepartens varemerke ("Tredjepartsnettsteder").
I begge tilfeller forlater du plattformen vår når du klikker på et av disse tredjepartsnettstedene, noe som fører til at disse vilkårene ikke lenger er gjeldende. I stedet gjelder tredjepartens vilkår. Hvis du kjøper et produkt eller en tjeneste fra et av disse tredjepartsnettstedene, fungerer Opodo som agenten din.