Sveits

Sveits

I München ble komponisten Richard Strauss født, i USA ble Abraham Lincoln valgt til president og i Sveits – mer nøyaktig, i St. Moritz – la, ifølge legenden, hotelleieren Johannes Badrutt grunnlaget for vinterturismen. Året var 1864.

Stedet var flittig besøkt av den britiske overklassen om sommeren, men vinterstid var det tomt for turister både i St. Moritz og på Herr Badrutts hotell.

Han visste at stedet også hadde mye å tilby turistene på vinteren, og høsten 1864 forsøkte han å lokke dem ved å fortelle om det strålende været og lovte at de kunne sitte ute i bare skjorte på terrassen. Gjestene trodde ikke på dette, de visste jo hvor forferdelig kald og bitende den britiske vinteren var, og det kunne jo ikke være mulig at det var mildere i sveitsiske alpene, der det i tillegg fantes snø.

Herr Badrutt inngikk derfor et veddemål med gjestene og lovet dem gratis opphold hele vinteren hvis det skulle vise seg at det han hadde påstått var feil. Nå vet vi at Herr Badrutt vant det veddemålet, like før jul var gjestene tilbake i St. Moritz, og de ble gledelig overrasket av solskinnet og det majestetiske vinterlandskapet. På vårkanten hjemme i England, solbrune og overlykkelige, fortalte de entusiastisk vennene om de alpine vinteropplevelsene på Kulm Hotel St. Moritz.

Slik oppsto, ifølge legenden, vinterturismen – ikke bare i Sveits, men faktisk i hele Alpene.

Fra de første britiske vinterturistene kom til Sveits og underholdt seg med aking, skøyter og curling har det falt mye snø over det sveitsiske landskapet. Vinterturismen har forandret seg, akkurat som aktivitetene og underholdningstilbudet. I dag kan besøkende fra hele verden boltre seg med ubegrensede muligheter.

Det sveitsiske vinterlandskapet er unikt og har ikke endret seg siden 1864. De fantastiske fjellene, snødekte dalene og de koselige landsbyene ligger som de har gjort i flere hundre år. Sammen skaper de enestående omgivelser som virker avkoblende både på kropp og sjel.

Velkommen til den sveitsiske vinteren – ”Switzerland - The Orignal” – helt fra 1864!

Les mer på www.myswitzerland.com

Laax viser vei

Engadin

Følelsen av at Laax er et utilgjengelig skisportssted har tvunget stedet til å tenke i nye baner. Og de har lykkes. Her kan besøkende oppleve en av alpenes flotteste og mest praktiske skidestinasjoner, og en off-pistkjøring som er utenom det vanlige.

Ytterligere informasjon finner du på: www.laax.com

Laax ligger egentlig ikke vanskeligere til enn et hvilket som helt annet skisportssted. Det bare føles sånn. Derfor blir reisemålet stilt i skyggen, som er en grunn til at Laax har valgt å fokusere på nytenkning i stedet.

Resultatet har blitt et av Alpenes mest moderne og innovative skidestinasjoner, og et sted som andre ser mot, når de planlegger for fremtiden.

Laax har 1500 innbyggere og ligger i Glarusalpene i den østlige delen av Sveits, over to mil fra kantonen Graubündens hovedstad Chur. Du kommer dit med tog fra Zürich sentralstasjon på halvannen time, og videre med buss. Om vinteren går det også en pendelbuss direkte til Laax tre dager i uka, som tar omtrent like lang tid.

Vel fremme i Laax finner du heisene i den nordlige delen, Murschetg, der også de kjente hotellene Riders Palace og Rocks Resorts ligger. Lenger opp i fjellsiden finner du en av Europas mest moderne stolheiser, mellom Plaun Lavadinas og Fuorcla Acid, som er i drift for tredje år. De dreibare gondolene er designet av Porsche Design Studio og er utstyrt med solcellepaneler som varmer opp setene. Uansett hva man måtte mene om at Porsche tegner gondoler, (ville ikke det være bedre hvis Aksel Lund Svindal gjorde det?), er det ganske behagelig å sitte varmt og godt på vei opp.

Totalt har skiområdet rundt toppene Laaxer Stöckli og Glarner Vorab hele 235 kilometer med pister, der 70 prosent ligger på mellom 2 000 og 3 000 meters høyde. Dette sikrer god snøtilgang til tross for at en stor del av området er sydvendt. Takket være et enormt jordskred for 10 000 år siden, er det ingen fjell i sør som kaster skygge, noe som gir litt mykere ettermiddagssnø i de laveste pistene. På den annen side betyr dette at det er mye sol, også sent på dagen, og en vakker, usjenert utsikt.

Det morsomme med Laax er at fokuset på smidighet og nytenking nesten skjuler det faktum at å stå på ski er fantastisk på alle måter. Bakkene rundt Crap Sogn Gion er relativt myke og behagelige for de som trenger å finne formen, eller for de som vil heie på barnas utfor. Men Laax har også en av Europas største halfpiper og en merket offpistrute som ifølge mange slår andre norske favorittsteder ned i støvlene. For de mest eventyrlystne går det til og med en taubane fra Crap Masegn og opp til Vorabbreen.

Når dagens øvelser er over, låser du inn ski og staver i et skap nede ved skiheisen, nok et bevis på hvordan logisk tenking og gjennomført service gjør ting enklere og frigjør tid til annet. Når alle europeiske skisportssteder ser slik ut, vil dagens gjester kunne si at de så det først i Laax.

Ytterligere informasjon finner du på: www.laax.com

Flere grunner til at Engelberg er populært

Engadin

I Norge er Engelberg kjent som et sted for ekstrem offpistkjøring. Sveitserne lurer på hvorfor. For dem er dette nemlig en perle også for barnefamilier.

Engelberg er egentlig ikke et klassisk sted for nordisk utforkjøring. Verken Ingemar Stenmark eller Lasse Kjus har vunnet noen seire der. Men det er ofte hit norske ekstremkjørere drar når de skal til Alpene. Hvordan har Engelberg blitt en favoritt blant unge nordmenn?

En stor del av forklaringen har å gjøre med beliggenheten. Engelberg tilhører Urneralpene og ligger midt i Sveits. Det er det første skisportsstedet du kommer til hvis du reiser sørover fra Zurich, og stedet er den vanligste inngangsporten til Alpene for nordboere. Togturen fra flyplassen tar litt over to timer, inkludert togbytte i Luzern, så de som tar et morgenfly rekker flere timer på ski samme dag.

Klostersamfunnet Engelberg var tidlig ute som feriested allerede på midten av 1800-tallet, men på den tiden var det de friske kildene og fjellufta som lokket folk. Vintersport ble først en del av tilbudet i 1903. I dag har Engelberg litt over 4 000 innbyggere, noe som gjør det til et relativt stort vintersportssted. Dessuten ligger Luzern med sine 80 000 innbyggere bare 45 minutter unna med tog, noe som gir muligheter for storbyliv, noe de fleste andre vinteralpinanlegg mangler.

Som skianlegg kan Engelberg skryte av verdens første taubane, der passasjerene kan snurre på kabinen underveis. Den tar passasjerene den siste biten opp til Kleintitlis på 3028 meters høyde, nær toppen av fjellet Titlis på 3239 meter. Derfra tilbyr Titlis i øst og Joch Pass-område i vest både preparerte bakker og fantastiske offpistløyper. Selve byen ligger på rundt tusen meter over havet, så det blir nok av høydemetre å forvandle til hastighet på vei ned til dalstasjonen. I dag er bare seks av de 22 heisene i området heiser med t-krok, noe som gleder både snowboardere og offpistere som er slitne i beina.

Totalt finnes det 80 kilometer preparerte pister i Engelberg, men mange kommer som sagt før offpistkjøringen. Det faktum at bakkene i Titli ligger nordvendt, bidrar dessuten sammen med breen og høyden over havet til at Engelberg har snøgaranti, med en skisesong som går fra oktober til slutten av mai.

For sveitserne frister kjøring med hele familien like mye, og det er spesielt området Brunni på motsatt side av dalen som gjelder. Spørsmålet er når de norske barnefamiliene finner veien hit. Den lette tilgjengeligheten som lokker avanserte ungdommer, er naturligvis et enda større argument for en barnefamilie med mye bagasje. Og utvalget av løyper er som sagt mye mer variert enn hva vi nordboere ennå har skjønt.

Ytterligere informasjon: www.engelberg.ch

Engadin - mye mer enn St. Moritz

Engadin

La deg ikke skremme av glamouren i hovedstaden. Engadine-dalen i det østlige Sveits har mye mer å by på av både ekte alpekultur og fantastisk vintersport.

Engadine-dalen i Sveits har et imageproblem, og det har å gjøre med hovedstaden. Også sveitserne selv forbinder navnet St. Moritz med minkpelser, Ferrarier og blaserte mangemillionærer. Som vanlig feriegjest er det lett å føle seg malplassert.

Men å dømme Engadin etter St. Moritz er en feiltagelse. De som gjør det, risikerer å avfeie en av Alpenes mest innbydende og allsidige vinterdestinasjoner.

Engadin betyr Inns hage på det lokale språket romansch, også kalt retoromansk. Allerede i romertiden kom de første turistene hit for å drikke vannet og nyte den forfriskende fjellufta. På slutten av 1800-tallet ble dalen oppdaget av britiske turister, og resten er turismehistorie. I dag er St. Moritz en av verdens mest kjente vintersportssteder.

Men faktum er at den eksklusive atmosfæren blekner brått så snart du forlater St. Moritz. Småbyer i nærheten, som Pontresina, Silvaplana og Celerina er ekte og velstående små perler med en helt annen atmosfære. Der er det interessen for naturen som gjelder, ikke minst skikjøring, noe som er naturlig når flere av verdens beste skibakker ligger rett rundt hjørnet, langs fjellsidene Corviglia, Corvatsch og Diavolezza.

Og det er ikke bare bakkenes lengde og høye kvalitet som gjør Engadin til et fristende reisemål. Nærheten til Italia gjør at matkulturen også er i toppklasse. Infrastrukturen er bygd på en måte som du ikke finner i Norden, med fullskala fjellstasjoner med restauranter på over 3000 meters høyde, dit du kommer komfortabelt frem med taubane.

Bunnen av Engadin-dalen ligger i stor høyde, rundt 1700 meter, noe som langrennsløpere benytter seg av foran store styrkeprøver som bl.a. Vasaloppet. Eller Engadin Skimarathon, som arrangeres hvert år i begynnelsen av mars mellom Maloja og S-chanf. Mange skandinaver lokkes også av nye La Diagonella, et seks mil langt løp med start og målgang i Zuoz. I motsetning til mange andre alpine daler, er Engadin bred nederst, derfor er det overraskende mange lange, flate strekninger for langrennsløpere. I tillegg til de mange innsjøene. I småbyer som vakre Zuoz, S-chanf og Scuol lenger nord i dalen, langs elva Inn som løper til Østerrike og Innsbruck, fortsetter hyggen, selv om skikjøringen her blir mer familiepreget.

Hovedstaden i øvre Engadin, Samedan, er ikke et skisportssted. Her ligger Europas nest høyeste flyplass, etter Courchevel, på 1707 meters høyde. Byen har også fått en plass i moderne kulturhistorie, som flyplassen i filmklassikeren Ørneredet. Det er naturligvis her jetsetterne lander når de skal til St. Moritz. Vanlige folk bør ta turen til Engadin med tog fra Chur, en av verdens mest fantastiske togreiser.

Så husk - ikke døm hele dalen etter St. Moritz, som forresten også er en koselig by på mange måter. Dessuten kan jo millionærer også være hyggelige. Som selskap i stolheisen, for eksempel.

For mer informasjon: www.engadin.stmoritz.ch

Transport i Sveits

Engadin

Det er egentlig feil å kalle togreiser i Sveits for transport, fordi de er så mye mer enn det. Det er en avslappende totalopplevelse med et naturskjønt landskap som passerer forbi togvinduet.

Uansett om du skal reise tur-retur fra en flyplass eller du skal ut på en Grand Train Tour i Sveits, finnes det alltid en billett som passer.

De sveitsiske togpassene gjelder på både tog, buss og båt, og i noen tilfeller i tillegg til Transfer Ticket, omfatter de også offentlig transport i 75 byer, gratis inngang til nesten 500 museer, kabelbaner og mange av de berømte panoramarutene. En tilleggsavgift kan komme til. ?Gled deg over en avslappende reise med bil, tog og langs vannveien i hele Sveits – med Swiss Travel System.

Transfer Ticket

Skal du bare reise tur-retur fra flyplassen til en av de mange skisportsstedene i Sveits? Da er det som regel mest fordelaktig å kjøpe en transferbillett, men det kan du enkelt se på SBB.ch.

Swiss Travel Pass

Med Swiss Travel Pass velger du selv antall reisedager, alternativene er 3, 4, 8 eller 15 dager.

Swiss Travel Flexi Pass

Dette er et togpass der du selv velger hvor mange reisedager du vil benytte i løpet av en måned. Passet gjelder fra 3 til 15 reisedager i perioden, og reisedagene trenger ikke å være etter hverandre.

Barn under 16 år reiser gratis hvis minst en av foreldrene har kjøpt et kort utstedt av Swiss Travel System – les mer om ”Family Card” på hjemmesiden til STS.

For mer informasjon om de ulike billettene og hva som er inkludert, gå inn på swisstravelsystem.com